Nu skal I bare høre

Sådan indledes mange debatter …

I Seniorrådet beskæftiger vi os blandt andet med ”teknologiske velfærdsydelser”, herunder også høreapparater. Rigtig mange har eller får en ringere hørelse med alderen.
For nylig læste jeg en god artikel: ”Gratis høreapparat, hvordan får jeg det”.
Det får man ved at henvende sig til private høreklinikker, eller via det offentlige systems tilbud, beskrev artiklen, men et sted i artiklen stod der, at der er for lange ventetider i det offentlige system.

Det er nu mere end fire år siden, jeg sidst fik fornyet mine høreapparater (dengang, og med lidt egen betaling) hos en godkendt høreapparatforhandler). Med baggrund i ovennævnte artikel besluttede jeg, at denne gang ville jeg forny mine apparater via det offentlige, og de skulle være gratis. Jeg ville personligt undersøge ventetiden.

Fredag den 31. marts gik jeg derfor til min lokale læge og bad om henvisning til en ørelæge, selv om jeg godt vidste at man kan henvende sig direkte til ørelægen (nu ved læseren også dette).
Samme dag gik jeg på internettet og undersøgte ventetider til (h)ørelæger, vel at mærke hørelæger som er certificeret og godkendt til at udlevere høreapparater fra regionens fælles indkøb Amgros. (Am står for amterne). Jeg valgte en kombination af den nærmeste hørelæge og den korteste ventetid.
Jeg fik tid den 22. maj, altså en måned og 22 dage (52 dage) som ventetid.
Den 22. maj mødte jeg op til hørelægen, fik en samtale med ham, dernæst en høreprøve, som beviste min høreskade og til slut en samtale med hørelægen igen, som nu kunne godkende mit ønske om gratis høreapparat gennem det offentlige. Jeg skulle dog lige ringe til klinikken og få en ny tid til den mere detaljerede høreprøve. Det gjorde jeg ved hjemkomst, og fik en tid næste dag den 23. maj. Det var en hurtig tid på grund af et afbud. Den næste mulige tid var ca. en uge senere.
Den 23. maj mødte jeg op på klinikken og gennemgik den helt store høreprøve (ca. 50 minutter).
Derefter fik jeg mulighed for at vælge apparater ud fra mine ønsker, høreprøvens resultat og de råd klinikdamen Heidi kunne give mig (fin service).
Jeg valgte et sæt grå Siemens (jeg har aftalt med klinikken, at jeg ikke må reklamere præcist hvilken type), men jeg valgte disse fordi de har anti-tinitus program, kan styres via en APP på min mobiltelefon, automatisk vindstøjs-reduktion og retningsbestemt mikrofonmulighed samt indbygget ”spole” til teleslynge modtagelse. De, der vil vide mere om ovennævnte høreapparater, kan slå op på internettet. Samme dag bestilte klinikken så de nye høreapparater hjem.
Den 14. juni mødte jeg igen op på klinikken, fik jeg dem (begge ører) udleveret og elektronisk og fysisk justeret / tilpasset til min (manglende) hørelse. Brugsanvisning, batterier, og meget andet fulgte med til den første tid. Forklaring og papirer på gratis tilsendelse af ekstra batterier m.m. blev gennemgået, og den rigtige App blev installeret på min mobiltelefon.
I skrivende stund har jeg apparaterne på og min App virker.
Det er for tidligt, at bedømme om de reelt er bedre end mine tidligere høreapparater, men jeg er tilfreds med den behandling jeg har fået.
Jeg synes ovennævnte er et eksempel på, at vi har et fantastisk godt sundhedssystem, også når det gælder udlevering af gratis høreapparater.
Fra jeg ringede til (h)ørelægen, til jeg fik mine gratis apparater er der gået 75 dage.

Venlig hilsen
Michael

Om admin

admin er synonym for webmaster Niels Søndergaard. Fredensborg Seniorråd er ikke ansvarlig for indholdet af dette læserbrev, udtrykte meninger står alene for forfatterens regning.
Dette indlæg blev udgivet i Læserbreve. Bogmærk permalinket.